Däck och fälgar i Sverige Dæk til Norge Support: +45 2840 1314

Køb dine helårsdæk her:

Loese Daek 

 

Køb dine komplette helårs hjul her:

Faelge Og Daek

 

Træt af at skifte dæk? Med et relativt lille kørselsbehov i en lille bil, kan de bedste helårsdæk være et fint alternativ til at skifte mellem sommer- og vinterdæk.

Er vinterdæk overhovedet nødvendige i det danske vinterhalvår – der som regel ender med at skylle enhver antydning af sne og is væk i en syndflod af salt og regnvand?

Den klassiske diskussion blusser gerne op herhjemme på denne tid af året, hvor mange bilister overvejer, om de skal finde 5.-6.000 kr. i husholdningsbudgettet til et sæt vinterdæk. Og overvejelsen har aldrig været mere relevant: I takt med, at vi kører i stadig mindre biler, bliver bilernes hjul nemlig også mindre.
En udvikling, der – stik mod eksperternes råd – faktisk forbedrer argumenterne for at spare vinterdækkene væk…

Sagen er, at jo smallere dæk, desto bedre vejgreb på vådt og glat underlag. Da mange ejere af små biler samtidig har et moderat kørselsbehov og ofte bor i byområder, kan det være fristende at fortsætte på sommerdækkene. I hvert fald hvis man følger tommelfingerreglen om, at bilens dæk i så fald ikke må være bredere end 185 mm og at man selvfølgelig lader bilen stå, de få dage, hvor der faktisk er sne eller is på de danske veje.

En lidt risikabel taktik: For hvor mange lader bilen stå, hvis de er kørt på arbejde i tørvejr og der så er faldet sne om eftermiddagen, når man skal hjem?

Men der findes et godt kompromis: Helårsdæk, der er udviklet til at tackle vejret og føret året rundt – og som især er velegnet til de minibiler, der er så populære i Danmark.

Helårsdæk er et reelt alternativ
I en test af 10 helårsdæk udført af det tyske bilmagasin AutoBild, klarer flere helårsdæk sig ganske overbevisende. Faktisk konkluderer AutoBild, at de bedste helårsdæk er et reelt alternativ til det besværlige skifte mellem sommer- og vinterdæk. De to bedste helårsdæk – Goodyear Vector og Sava Adapto – har ingen nævneværdige minusser i en direkte sammenligning med dæk udviklet til henholdsvis sommer og vinterføre.

Det er dog en vigtig pointe, at helårsdæk fungerer bedst på mindre biler med relativt små hjul på 14 eller 15 tommer og med en bredde på op til 195 mm. Herhjemme dækker det en stor del af bilparken – storsælgere som VW Up, Kia Picanto, Toyota Aygo kommer slet ikke i problemer og selv større biler som Ford Fiesta, VW Polo, Fiat Punto, Opel Corsa, Renault Clio, Citroën C3, Peugeot 207/208, Suzuki Swift og Skoda Fabia kører sjældent på større eller bredere hjul.

Udover at man slipper for besværet med at skifte hjul to gange om året, slipper man også for at finde plads til et sæt dæk hjemme i skuret eller på et dyrt dækhotel. Kører man mindre end 15.000 km årligt sparer man reelt også penge på kun at køre på et sæt dæk, da man ellers risikerer at især vinterdækkene bliver for gamle, før de er slidt ned.

Et helårsdæk er som type et vinterdæk, der er M+S mærket, hvor producenten har forsøgt at komprimere sommer og vinteregenskaber i et og samme dæk. Uanset moderne teknologi kan det kun lade sig gøre delvist. 
Vinterdæk og helårsdæk vil typisk have en længere standselængde på tør og våd sommervej. Typisk er et helårsdæk bedre om vinteren end om sommeren.

WWW.BIGWHEELS.DK anbefaler primært Goodyear helårsdæk på grund af internationale test samt vore erfaringer igennem mere end 15 år i dækbranchen

BIGWHEELS.DK SÆLGER HELÅRSDÆK TIL DANMARKS BEDSTE PRISER

 

KONTAKT
BIGWHEELS.DK
online@bigwheels.dk
Tlf.: +45 2840 1314
CVR: 25109341
Info
Sitemap
Direkte Betaling

Facebook
Twitter