Dækmærkning
Det er vigtigt at vælge de rigtige dæk til sin bil. Både størrelse og type er af afgørende betydning for sikkerhed og komfort.
Som udgangspunkt bør man altid montere dæk med samme dimension som bilen oprindelig er leveret med (og typegodkendt til at måtte køre med).
Udover størrelsen skal man også være opmærksom på om de nye dæk har den rigtige hastigheds- og belastningskode i forhold til bilens specifikationer.
På et dæk findes en række koder og mærkninger. De vigtigste er følgende:
Vinter-/helårsdæk
Den officielle betegnelse for et vinterdæk er M+S (forkortelse for mudder og sne). Denne betegnelse vil også kunne findes på helårs- og terrændæk. For at opnå det maksimale vejgreb i sne og på glat vej, anbefales det et kigge efter "snefnug"-symbolet. Symbolet betyder, at dækket er testet specielt i vinterforhold og er bedre end et M+S mærket dæk til vinterkørsel.
Produktionstidspunkt
Dækkets produktionstidspunkt kan aflæses i en 4-cifret kode. Kodens første to cifre er ugenummeret og de to sidste cifre er årstallet. I dette eksempel er dækket produceret i uge 51 i 2007.
Side / rotationsretning
På grund af nogle dæks særlige mønster kan der være en mærkning af rotationsretningen i form af pile. Nogle dæk kan være påtrykt ordene outside (yderside) eller inside(inderside). For at opnå den bedste præstation bør dæk monteres korrekt i henhold til rotation og/eller sidebetegnelse.
For at standardisere informationerne om effektivisering af brændstofforbruget, vejgreb på våd vej samt støj, vil EU introducere en obligatorisk mærkat på alle nye dæk. Fra 1. november 2012 skal alle dæk produceret efter den 1. juli 2012, der sælges i Europa være påhæftet en dækmærkat.
Intentionen med indførelse af mærkaten er at give forbrugeren nogle vigtige oplysninger, der kan være til hjælp når man skal vælge nye dæk.
Hvad bør man ellers overveje, når man skal købe nye dæk?
Dækmærkatet giver information om tre kriterier (vådgreb/bremseegenskaber, brændstoføkonomi/rullemodstand og støjniveau/uden kabinen). Dette er blot nogle få af mange vigtige kriterier for et dæks egenskaber, og en vurdering af et dæk bør ikke træffes alene ud fra dækmærkatet. Det er en god ide også at orientere sig i de mange dæktests, der laves. Det giver et mere nuanceret billede af et dæks egenskaber. Følgende forhold bør bl.a. også medtages:
- Modstandsdygtighed overfor aquaplaning
- Kørselsstabilitet
- Håndtering og styrepræcision
- Holdbarhed
- Bremseegenskaber (tør vej)
- Egenskaber på vinterveje
Hvilke dæktyper gælder dækmærkaten for?
Dækmærkaten vil generelt gælde for personvognsdæk, SUV/4x4-dæk, varevognsdæk og lastvognsdæk
Dækmærkaten vil generelt ikke gælde for regummierede dæk, racerdæk (og andre ikke standard godkendte dæk), reservehjul og dæk til veteranbiler.
Fra A (mest effektiv) til G (mindst effektiv)
En af de kræfter, der indvirker på et motorkøretøjs brændstofeffektivitet, er dækkenes rullemodstand.
Dette fænomen findes, fordi et dæk deformeres, når det kører rundt, hvilket resulterer i energitab i form af varme. Jo større deformation, jo større rullemodstand for dækket og jo mere brændstof kræves der for at få køretøjet til at køre. Lavererullemodstand betyder med andre ord lavere forbrug af brændstof og dermed lavere udslip fra køretøjet, herunder CO2.
Forskel i brændstofforbrug mellem A og G dæk kan være op til 7,5%*. For en gennemsnitlig personbil svarer det til ca. 0,65 liter per 100 km.
Det nye mærkat vil vise forskellige klassifikationer af "rullemodstand", hvor A er det mest "brændstofeffektive" dæk og G det dårligste i klassen. Den sorte pil (her B) ved siden af klassificeringen indikerer produktets ydeevne.
Et dæks vigtigste rolle er at sørge for sikkerhed - under alle forhold. Vejgreb i vådt føre er én af de vigtigste præstationer.. Forskellen i bremselængde mellem et A og G dæk kan være op til 30%. For en personbil der kører med 80 km/t kan det betyde op til 18 m ved fuld opbremsning på våd vej.
Større vejgreb og lavere rullemodstand er imidlertid ofte modstridende målsætninger, der traditionelt kræver en præstationsafvejning. Kunderne vil ved hjælp af den nye mærkningsforordning selv være i stand til at se og vælge deres foretrukne præstationer.
Mærkatet vil vise et udvalg af 7 klassificeringer, hvor dæk med et “A” giver det højeste niveau af vejgreb i vådt føre og “G” det laveste
Trafikstøj er et relevant miljøanliggende, der bestemmes af:
3 klasser fra 1 (mindst støjende) til 3 (mest støjende)
Udvendig støj måles i decibel (dB)og kategoriseres i forhold til nye europæiske regler om støj, der træder i kraft i 2016.