Dansk Tlf. Support: +45 2840 1314
FrameTop

ONLINE SUPPORT
online@bigwheels.dk
Tlf +45 2840 1314



Bruger min bil TPMS ventiler ?

Vi har taget højde for det i vore komplethjul søgning, men vi kan have overset noget, så derfor dobbelt tjekker vi alle ordre.

Kontrol af dæktrykket på bilen kan gøres på 2 måder:

Vi har taget højde for disse to kombinationer i vores komplet hjul søgning. Men der kan være grænseflader så ring gerne til os
med bilens registreringsnummer hvis vi skal dobbelt tjekke

Ind direkte dæktryks overvågning:
Kan du ikke se dæktrykket men eksempelvis kun at der er for lidt dæktryk har bilen ikke dæktryks ventiler.
men almindelige ventiler og måler dæktryk afvigelser via bilens ABS systemet.
Langt de fleste biler måler dæktrykket via bilens ABS system og når du søger komplette hjul hos os, tager vi højde for om bilen bruger TPMS ventiler eller om den bruger almindelige ventiler.

Direkte dæktryks overvågning (TPMS):
Hvis du kan se i bilens display hvor meget dæktrykket er eksempelvis 2.8 bar i højre forhjul, så bruger din bil TPMS ventiler,
Det bør så også stå i vores komplethjul søgning at TPMS ventiler inkluderet. 

Lidt mere teknisk forklaring omkring dæktryks måling: 

Siden d.1 november 2014 er det nye EU-direktiv om overvågning af dæktrykket blevet anvendt på alle nyregistrerede biler.

Hvad betyder TPMS?
T(yre) P(ressure) M(onitoring) S(ystems) eller på dansk dæktryksovervågningssystem.

Hvad er TPMS?
TPMS er et system, der er bygget ind i bilen, til at overvåge trykket i dækkene. Der skelnes mellem direkte og indirekte systemer.
Hvis der sker et tryktab i et eller flere af dækkene vil føreren blive alarmeret via en alarm i et display.

Hvorfor bruge TPMS?
Der er tre hovedårsager til at bruge TPMS:

- Øger sikkerheden
- Reducerer brændstofforbruget som følge af et mere korrekt dæktryk
- Forlænger dækkets holdbarhed (mange dæk slides unødigt hurtigt på grund af forkert dæktryk)

Selv mindre ændringer i lufttrykket bliver registreret.

Hvordan virker direkte TPMS?
En sensor måler lufttrykket i dækket, samt luftens temperatur. Denne information sendes til en styreenhed i køretøjet. Afhængig af systemtype kan man enten konstant aflæse det, se det ved at trykke på en knap og/eller få en alarm ved for lavt tryk.
Det direkte system kan registrere både pludselige og 'sivende' ændringer i trykket. 

Hvordan virker indirekte TPMS?
Indirekte systemer beregner trykket ud fra hjulets omdrejningshastighed via ABS sensorer eller andre sensorer.
Der måles på to fysiske kriterier: rulleomkreds og lydfrekvens. Her sammenlignes med køretøjets øvrige hjul.

Spørgsmål, har min bil TPMS ventiler eller er den med indirekte system ?
Hvis tvivl tag venligst kontakt til vor kunde support, har du bestilt et hjul sæt, og hvis vi er i tvivl tager vi kontakt til dig.
På den måde modtager du en rigtig løsning.

Hvad er fordele og ulemper ved disse systemer?

Det direkte system er meget præcist i sine data. Der kan desuden afsløre tryktab ved et holdende køretøj eller ved reservehjulet for den sags skyld.
Ulempen er det ekstra arbejde til indstillinger, når man skifter dæk fx mellem sommer-og vinterdæk eller får nye dæk.
Sensorer skal være installeret i alle hjul, der bruges til bilen.
Og sensorerne er med batteri og batteri har en levetid.

Det indirekte system er ikke så præcist som det direkte, da det ikke direkte kan måle temperatur og lufttryk.
Målinger kan også kun foretages, når køretøjet bevæger sig.
Omvendt er det betydeligt nemmere, når der skal skiftes hjul, da der ikke er behov for dæktrykssensorer.
På længere sigt kan dette system dog også føre til unøjagtigheder, da det kun måler ændringer i forhold til den aktuelle værdi
(som ikke behøver at være det samme som den foreskrevne). 

Hvad med vedligeholdelse og service på direkte system?
TPMS får betydning for både bilejeren og forhandleren/værkstedet. Der er jo involveret elektronik i de dæktryksventiler, så bil og ventiler skal kunne "tale" sammen, det kan de som oftest ved at man som bilejer, aktiverer de nye dæktryksventiler via en guide i bilens manual. dette skal kun gøres engang per hjulsæt.
Husk at ventilerne har batterier indbygget og de kan ikke skiftes, så når de er brugt op skal man købe nye ventiler. 

Kan jeg genbruge de dæktryksmålere (TPMS), som sidder i de fælge, som fulgte med bilen?
Svar: Ja, man kan godt genbruge de originale dæktryksmålere, som fulgte med de originale fælge til bilen.
Sørg for at overflytningen af måleren foretages af en kvalificeret person, og husk at få alle dele med over (der er en hel del smådele). 

Hvad sker der, hvis man ikke installerer dæktryksmåler og bilen er beregnet til det?
Svar: Det afhænger af den enkelte bilmodel.
For langt de fleste biler vil det 'blot' betyde, at en advarselslampe for fejl i dæktryksmåleren vil lyse i instrumentbrættet
(og vil vedblive med at lyse indtil 'fejlen' er rettet). 
Se instruktionsbogen for nærmere oplysninger.

Hvilke lovgivningsmæssige krav er der til TPMS?
Som udgangspunkt iflg. EU-lovgivningen skal TPMS installeres af bilfabrikkerne. Der foreskrives IKKE hvilket system, der skal anvendes.
Både direkte og indirekte systemer er tilladte, så længe de overholder ECE -R 64. ECE -R 64 specificerer kun funktionaliteten.
En defekt TPMS er bilejerens ansvar og skal øjeblikkeligt repareres.

Vil du på forsiden af vores hjemmeside så er det her


FrameTop
 
KONTAKT
BIGWHEELS.DK
online@bigwheels.dk
Tlf +45 2840 1314
CVR: 25109341
Info
Sitemap
Direkte Betaling

Facebook
Twitter
©CopyRight Bigwheels Aps 2021 Alle Rettigheder Reserveret!